Hoe zit een autobanden in elkaar?


Een autoband is een composiet, dit wil zeggen dat het een samenvoeging is van materialen met verschillende eigenschappen waarvan de vervaardiging erg nauw komt. Als je een autoband door zou snijden, dan lijkt het of deze band uit één geheel bestaat. Door het vulkaniseren ( chemisch uitharden ) is het erg moeilijk om het verschil te zien tussen de oorspronkelijke delen waaruit de band is opgebouwd. Toch verschillende deze delen onderdelen toch sterk van elkaar. De samenstelling hiervan is afgestemd op hun functie.














1.       Loopvlak
2.       Afdekrubber
3.       Stabilisatiegordel
4.       Gordellagen
5.       Karkas
6.       Tubeless laag / innerliner
7.       Zijwand / wang
8.       Hielvulrubber
9.       Hieldraad ( hielkern )

De voering:
Normaliter worden banden zonder binnenband uitgevoerd. Door een laag butylrubber word de binnenzijde van de autoband luchtdicht gemaakt.

Karkas:
Het karkas is van elke band de basis. Afhankelijk van het type autoband wordt het karkas uit één of twee lagen kunststofvezels ( polyester of rayon ) ingebed in rubber. Zo een laag noemt men een ply-laag. Bij een radiaalband liggen deze vezels in de ply-lagen dwars op de rolrichting van de band.

Functie van hielen en hieldraaden:
Het leggen van een autoband op een velg is een onmogelijke klus om dit met de hand te doen. De autoband moet uiterst strak om de velg worden gelegd, zodat deze de kracht van het remmen en accelereren kan overbrengen zonder op de velg te slippen. Tevens moet de afdichting van de autoband op de velg luchtdicht zijn. De benodigde stevigheid wordt gecreëerd door staaldraad: dit noemt men de hiel.

Een pakket verbronsde en berubberde staaldraden, dat is de kern van een de hiel. Dit pakket wordt in een omslag van het karkas aangebracht. Om dit zonder luchtinsluiting goed aan te laten sluiten aan het karkas, wordt op het dradenpakket een vulstrook aangebracht. Het harde en stugge rubber dat voor de vulstrook wordt gebruikt, geeft extra steun en stevigheid. Bij een sportieve autoband levert een hoge hielvulstrook tevens een bijdrage aan de spoorstijfheid.

De zijkant van de band:
De zijkanten van een band hebben verschillende functies. Zo vangen zij de trillingen, schokken en stoten op en beschermen ze tevens het onderliggende karkas. Door deze te vervormen zorgden de zijkanten dat het loopvlak van de band ook in de bochten nog een goed contact houden met het wegdek. De zijkanten bestaan uit twee rubbermengsels: stug rubber dat met de velg in contact komt en zacht rubber dat bepalend is voor het rijcomfort. Bij lichtmetalenvelgen wordt de zijkant van de band speciaal voorzien van extra velgrandbescherming.

Functie van de gordels:
De volgende krachten werken op een band:
A.      Zijwaarts gerichte kracht in een bocht.
B.      Middelpuntvliedende kracht bij snel ronddraaien ( en hoge snelheid)
C.      Indeuken op een hobbelig wegdek.

Om deze krachten op te vangen, zitten er tussen het karkas en het loopvlak twee gordellagen. Een gordel bestaat uit staaldraden ingebed in rubber. De gordel en het loopvlak vormen samen een stijf geheel, dat vrijwel niet kan vervormen. Hierdoor houdt het onder alle omstandigheden goed contact met het wegdek. Om dit effect te bereiken, maken de staaldraden en hoek met de rolrichting en liggen de gordellagen kruislings op elkaar. Soms ligt een extra “cap ply” ( overhead ) van berubberd nylon op de gordellaag. Tijdens latere bewerkingen krimpt het nylon en versterkt de gordellaag,. Dit is voornamelijk nuttig voor het rijden bij hoge snelheden.