Winterbanden, hoe zit het nou precies??



Er is al veel gezegd en geschreven over winterbanden. Juist daardoor is de verwarring toegenomen. Wat is nou juist en wat niet? De Duitse ANWB (ADAC) zet alle feiten en fabels nog eens voor je op een rijtje. 
Winterbanden zijn vooral voor sneeuw
bedoeld. Juist of niet?

ONJUIST: op (koude) regendagen zijn winterbanden behoorlijk effectiever en veiliger dan zomerbanden: bij 80 km per uur is de remweg van een auto met winterbanden
gemiddeld op 34 meter, 6 meter minder dan een auto met zomerbanden. Op sneeuw is
het verschil bij een noodstop met 50 km per uur 31 meter (63 tegenover 32 meter).

Winterbanden slijten sneller.
ONJUIST: bij lagetemperaturen slijten
winterbanden minder snel dan zomerbanden.
Met winterbanden heb je geen
sneeuwkettingen nodig.

ONJUIST: sowieso zul je met winterbanden makkelijker vooruit komen in de sneeuw, waar je met zomerbanden blijft staan. In de diepe sneeuw geven sneeuwkettingen op de aandrijfwielen toch een extra veiligheid.
Winterbanden maken meer lawaai.
ONJUIST: dat was 10 jaar
geleden zo, nu zijn ze zelfs stiller dan zomerbanden. Echter, wanneer je gaat kijken in de goedkopere prijsklasse dan zul je nog wel verschil merken in ht geluid dat de banden voort brengen.
Winterbanden kan
je het hele jaar door gebruiken. 

DEELS JUIST en DEELS ONJUIST: winterbanden zullen in de zomer iets
minder effectief zijn dan zomerbanden, vooral als het om hoge snelheden gaat. Daarom is het misschien beter ze om te wisselen. Maar omdat ze bij nat weer beter presteren,
niet sneller slijten en niet lawaaieriger zijn, kun je natuurlijk best je winterbanden gehele jaar door gebruiken. Er bestaan ook zgn. ‘all
seasons’banden, maar die scoren in tests doorgaans minder dan echte winterbanden
of zijn in feite meer winter- dan zomerband. De vraag is echter of je dat wel überhaupt wel -wil- en of het veilig is.
Dezelfde redenering met de remwegen kan namelijk worden omgedraaid …
een zomerband gaat bij 25°C véél korter remmen dan een winterband. Als
je 600€ voor een set winterbanden betaalt en dan in de zomer gaat
rondrijden met Chinese brol van 30€ per band ben je misschien beter af
met je winterband. Maar zodra je een zomerband hebt die relatief even
hoog staat tussen de zomerbanden als je winterband moet je je afvragen of het wel slim is om met die winterbanden te -willen- blijven rijden.
Winterbanden zijn duurder.
JUIST: een set winterbanden kost gemiddeld 330 euro, 10% meer dan
zomerbanden. Maar het is wettelijk toegelaten ‘M+S’ banden (modder- en
sneeuwbanden) met lagere snelheidsindex en die een stukje goedkoper zijn, te
monteren tussen oktober en april. Een nuancering dient gemaakt te worden, want het comfort hangt voor een énorm groot stuk af met de rij-eigenschappen die
inherent zijn aan de constructie van een zomer- versus winterband. De
beste groep winterbanden zullen ergens rond de 6-700€ liggen voor een
set (plus montage). Die prijs ben je even makkelijk kwijt voor de beste
groep zomerbanden.
Je mag overigens niet alleen M&S banden met een lagere snelheidsindex dan
de toegelaten snelheid van je voertuig (die je kan terugvinden op je
gelijkvormigheidsattest) op je voertuig monteren, je mag dit ook doen
met ‘zuivere’ winterbanden of alle seizoensbanden onder net dezelfde
voorwaarde: je moet een stikker met de v-max op je dashboard (én op een
zichtbare plaats) plakken.
Overigens M&S zijn meestal niet alleen nét iets goedkoper dan
zuivere winterbanden, ze hebben ook slechtere rijeigenschappen op
sneeuw, bij vochtigheid of bij droog wegdek dan een zuivere winterband.
Het gaat hier namelijk meestal om banden met een ander profiel (grotere
“blokken”) dat minder stabiel is dan dat van winterbanden.
Een
4X4 heeft geen winterbanden nodig.

ONJUIST: een vierwielaangedreven wagen heeft
meer tractie op vlak terrein en bij bergop rijden. Bij het remmen en zeker bij
het afdalen heeft de 4X4 aandrijving geen enkel nut en zal de terreinwagen door
z’n zwaarder gewicht een langere remweg hebben en minder stuurvast zijn.
Winterbanden zijn dus geen luxe. Vaak zijn 4X4 al met standaard ‘M+S (modder- en
sneeuwbanden) uitgerust.

Winterbanden laat je best op aparte (stalen)
velgen leggen.

JUIST: de kostprijs van een gemiddelde set extra stalen velgen
(± 260 euro), verdien je terug omdat de prijs van de bandenwissels (2x per jaar)
gevoeliger lager ligt. Stalen velgen kunnen ook beter tegen winterse
omstandigheden.
Twee winterbanden volstaan. 
ONJUIST: winterbanden op de
aangedreven wielen alleen zijn niet voldoende. Dan heb je meer tractie voor- of
achteraan, maar de wagen zal veel sneller uitbreken door het onevenwicht. Dat is
ronduit gevaarlijk.
Winterbanden slijten eerder tijdens zomerse temperaturen
JUIST: De meeste winterbanden slijten sneller bij hoge zomerse temperaturen
dan de meeste zomerbanden (er zijn uitzonderingen afhankelijk van wélke
winterband je met wélke zomerband vergelijkt).
Een winterband verschilt vooral op drie gebieden van een zomerband (er zijn er meer, maar dat zijn de belangrijkste):
1. het profiel van een winterband is anders: het profiel bestaat
meestal uit grote blokken die zijn ingesneden met fijne inkepingen. Het
doel ervan is een flexibel loopvlak te hebben dat goed op het
oppervlakte kan grijpen bij het versnellen, remmen of draaien. Deze
flexibiliteit gaat wel degelijk ten koste van stabiliteit in bepaalde
omstandigheden (zie ook puntjes 2. en 3.).
2. De interne structuur van een winterband is anders dan die van een
zomerband. Een zomerband is een band die relatief stijf is opgebouwd
(in de zijwanden). Bij een winterband is dat nét wat minder het geval
omdat er net zoveel mogelijk vervorming (binnen de mate van het
veilige) wordt gezocht. Vervorming wil namelijk zeggen flexibiliteit en
verdeling van krachten waardoor zo’n band langer ‘grip’ kan hebben bij
echt winterse omstandigheden. Tegelijkertijd is dit een vloek voor in
zomerse omstandigheden. De band, en het loopvlak van de band, gaat veel
meer mogelijkheid hebben om zich dat extra beetje te ‘zetten’ op het
contactoppervlakte. Dat ‘zetten’ vertaalt zich in termen van wrijving
(en grip) en in termen van warmte. Dat is meestal synoniem voor meer
slijtage. Daarnaast gaat dit ook ten koste van de stabiliteit… Een
iets zachtere opbouw van de band geeft een band die net wat meer
bewegingsvrijheid heeft en meer kan buigen in de wand van de band. Een
snelle lastwissel kan dan zorgen voor een situatie waarin je eerst hard
naar links golft en dan hard naar rechts… niet goed voor de
stabiliteit dus.
3. De samenstelling van een winterband is anders. Zonder diep in te
gaan op de technische (scheikundige) eigenschappen is de
rubbersamenstelling die in de winter wordt gebruikt “zachter” dan die
in de zomer en dit, andermaal, om zo veel mogelijk ‘grip’ te verkrijgen
in winterse omstandigheden. De rubbersamenstelling voor in de zomer is
namelijk op zich al relatief hard, door de lagere temperaturen in de
winter wordt die nog harder en hardere rubbers kunnen nu eenmaal minder
goed vervormen en het contactoppervlakte volgen. Net zoals bij de
vorige twee puntjes resulteert dat voor de winterband in de zomer in
twee dingen: meer contactoppervlakte, meer wrijving, meer warmte. En
dat gaat dus ten koste van slijtage.
Dus, in het kort … een winterband wordt specifiek ontwikkeld om
genoeg ‘grip’ te kunnen hebben in winterse omstandigheden. Hiervoor
worden een aantal oplossingen gebruikt die in zomerse omstandigheden
ook weer een nadeel hebben.
PS: “slijtageproblemen” worden tegenwoordig wél meer opgevangen door
het toevoegen van sommige stoffen in het rubbermengsel waardoor het
probleem niet meer zo ernstig is bij moderne winterbanden in
vergelijking met oudere winterbanden. ECHTER, dit is niet het geval
voor alle winterbanden maar vooral bij de hogere categorie winterbanden.
PPS: De stabiliteit van de band hangt voor een deel ook samen met de
snelheidsindex van de band. Een band die geschikt moet zijn voor hogere
snelheden moet ook een héél pak stabieler zijn dan een band die maar
geschikt hoeft te zijn voor lagere snelheden. Om dit te verkrijgen is
de zijwand van de winterband die ook toegelaten is voor hogere
snelheden relatief sterker/stijver dan de zijwand van de winterband die
toegelaten is voor lagere snelheden. Dit heeft een aantal voordelen
(stabiliteit) maar ook een paar nadelen (weer nét wat minder grip op
echte sneeuw bij bochten). Om dit te compenseren is er dan weer op de
samenstelling en het profiel ingegrepen. Je hoort het … het is een
constant afwegen, zoeken, verbeteren, etc. Het is dan ook niet
toevallig dat goede winterbanden die hogere snelheden toelaten écht wel
stukken van mensen kosten (makkelijk 600€ tot 800€ per set) én meestal
enkel te vinden zijn bij de A-merken.
Winterbanden zijn verplicht in Oostenrijk en
Duitsland
.
JUIST: in sommige delen van Oostenrijk zijn winterbanden
verplicht. Duitsland verplicht voortaan elke automobilist z’n wagen aan te
passen aan de weersomstandigheden, vooral wat banden en ruitensproeivloeistof
betreft. Wie zich daar niet aan houdt, riskeert een boete van 20 euro. Dat loopt
op tot 40 euro als je betrokken bent bij een ongeval of de weg blokkeert – omdat
je niet vooruit komt op de sneeuw bijv. Je kan dus beter winterbanden voorzien
als je door Duitsland moet vanaf november/december.
Frankrijk
De meeste Nederlanders die op wintersport gaan verkiezen de auto als vervoermiddel. In dat geval is het goed om te weten dat sneeuwkettingen in Frankrijk verplicht zijn als de wegtoestand dit noodzakelijk maakt. Een geaccepteerd alternatief zijn winterbanden met een minimumprofiel van 4 mm.
Duitsland
In Duitsland is het vanaf deze winter verstandig om tijdens winterse omstandigheden te rijden op winterbanden. Vanaf mei 2006 moeten auto’s in winterse omstandigheden beschikken over een winteruitrusting. Onder die winteruitrusting vallen met name voor winterse omstandigheden geschikte banden en voldoende ruitensproeiervloeistof. Deze verplichting geldt ook voor Nederlandse auto’s. De boete op het rijden met ongeschikte banden is € 20; in geval van gevaarzetting of hinder is de boete € 40 en 1 strafpunt. Naast een boete kan het niet gebruiken van winterbanden leiden tot (mede)aansprakelijkheid bij ongevallen omdat de bestuurder van een auto op zomerbanden minder goed kan reageren op onverwachte situaties.
Let op: Iemand die 30000 km in
de winter doet in NRW maar geen vlok sneeuw ziet, zal niet beboet
worden als hij er een zachte zomerband onder heeft staan die
waarschijnlijk betere eigenschappen heeft -zolang hij geen sneeuw
ziet-. Langs de andere kant zal je, als er sneeuw valt en je een
ongeval hebt, de boete weliswaar maar 40€ bedragen maar, als je met een
Duitser in aanraking komt, dan zal de verzekering proportioneel de
schade terugvorderen en dat gaat meestal over véél meer dan 40€.
Zwitserland 
Autobahnvignette. Wie gebruik maakt van de Zwitserse autosnelwegen (Nationalstrassen) heeft een «Autobahnvignette» nodig, die 40 Zwitserse francs (ca. Euro 27,-) per jaar kost voor personenvoertuigen met een gewicht tot 3,5 t. De sticker dient als bewijs van betaling aan de binnenzijde van de voorruit geplakt te worden.
Sneeuwkettingen / spikes 
Als de wegentoestand het vereist, is het gebruik van sneeuwkettingen ‘s winters op bepaalde (berg)wegen verplicht. Dit wordt ter plaatse met een speciaal bord aangegeven. Het gebruik van spijkerbanden (spikes) is van begin november tot eind maart toegestaan, echter niet op autosnelwegen. Het cijfer 80 (maximale snelheid) moet aan de achterzijde van het voertuig zijn aangebracht.
Bij een ongeval kan het niet gebruiken van winterbanden een belangrijke rol spelen bij het vaststellen van de aansprakelijkheid en leiden tot strafrechtelijke vervolging.
Oostenrijk 
VIGNET (Voor voertuigen onder de 3,5 ton). Voor het rijden op de snelwegen (A-wegen) en verschillende autowegen (S-wegen, B180, S1 & B302) heeft men een Autobahnvignet nodig. uitzondering: vanaf de grensovergang Kiefersfelden tot aan de afslag Kustein-Süd is er geen vignettenplicht
Dit vignet kunt u in Nederland verkrijgen bij de ANWB en in Oostenrijk aan de grens en bij sigarenwinkels en tankstations.
Ook bij een aantal benzinestations langs de Duitse Autobahn richting Oostenrijk zijn vignetten te koop.
- Rijden met licht verplicht: In Oostenrijk is het verplicht ook overdag met licht aan te rijden.
- Sneeuwkettingen: Op diverse trajecten en tijdens bijvoorbeeld hevige sneeuwval kunnen sneeuwkettingen verplicht gesteld worden. In dit geval wordt dit duidelijk aangegeven en mag u zonder sneeuwkettingen NIET verder rijden. Sneeuwkettingen dienen te worden aangelegd om de aandrijvende wielen.
De Oostenrijkse Automobil-, Motorrad- und TouringClub (ÖAMTC) raadt aan om met winterbanden te rijden. Mocht u zonder winterbanden rijden en u raakt betrokken bij een ongeval kan dit problemen opleveren met de verzekering.
De automobielclubs ÖAMTC en ARBÖ hebben in alle deelstaten meer dan 100 verhuur-adressen en bij de meeste vestigingen van Halfords (www.halfords.nl) kunt u ook sneeuwkettingen huren.
Spijkerbanden zijn toegestaan van 15 november t/m 10 april. Deze dienen om alle 4 de wielen te zijn gemonteerd. Maximumsnelheid met spijkerbanden: 100 km/u op de autosnelweg en overige wegen buiten de bebouwde kom 80 km/u.
Voor bergwegen kan “Winterausrüstung” (sneeuwkettingen of winterbanden) verplicht gesteld worden. Bij gebruik van winterbanden moeten banden minimaal 4 mm profiel hebben, winterbanden met minder dan 4 mm profiel worden gezien als zomerbanden. Niet gebruik van winterbanden kan van invloed zijn op aansprakelijkheid voor ongevallen en ook leiden tot verkeersboetes.
Italië
Op bergwegen kan winteruitrusting (kettingen of winterbanden) verplicht zijn. Dit wordt met een verkeersbord aangegeven. Niet gebruik van winterbanden bij winterse omstandigheden kan leiden tot (mede)aansprakelijkheid bij ongevallen en kan ook strafrechtelijke gevolgen hebben.

Toch ook maar overstappen op winterbanden? Bestel ze via www.goedkopeautobanden.nl of stuur ons een mail