Veelgestelde vragen over winterbanden en sneeuwkettingen

Met de barre weersomstandigheden van tegenwoordig zijn winterbanden zeker geen overbodige luxe. Door de zachtere samenstelling van het rubber zijn deze banden beter geschikt om goed te presteren onder een lage temperatuur. In de praktijk betekent dit dus meer grip, meer comfort en een stuk veiliger wanneer een sneeuw, ijs of veel water op het wegdek ligt.

Wanneer heeft u winterbanden nodig?
1.       Als u veel kilometers maakt.
2.       Als u vaak in de winter rijdt.
3.       Als u in de winter in Duitsland, de Ardennen of Frankrijk rijdt.
4.       Als u in de winter de bergen in trekt ( denk dan ook aan sneeuwkettingen ).

Wanneer heeft u eventueel winterbanden nodig?
1.       Als u weinig kilometers aflegt.
2.       Als u weinig in de winter rijdt en dan vooral in de stad.
3.       Als u niet de bergen in trekt.

Heb ik voor een dagje Duitsland winterbanden nodig?
Het is in Duitsland alleen verplicht als er winterse weersomstandigheden zijn. Heeft u geen winterbanden en het weerbericht voorspeld slecht weer ( gladheid, ijzel of sneeuw ) blijf dan thuis.

Wat verstaat men onder winterse omstandigheden?
Het motorvoertuig moet aangepast zijn aan de weersomstandigheden zegt de Duitse wetgeving. Sinds 2008 is het tevens in Oostenrijk verplicht om bij winterse omstandigheden op alle wielen winterbanden te hebben en / of sneeuwkettingen te hebben om de aandrijfwielen. Sneeuwkettingen is alleen toegestaan als dit geen schade brengt aan het wegdek. In Duitsland geld deze regel het gehele jaar door maar in Oostenrijk is deze regel alleen van kracht in de periode van 1 november tot 15 april. Wel moet men er rekening mee houden dat als zij buiten de wintermaanden de bergen in gaan, deze ook nog voor verrassingen kunnen komen te staan. Onder winterse omstandigheden verstaat men in ieder geval sneeuw, ijs of gladheid.

Zijn de regels en verplichten in het buitenland ook voor caravans en kampeerauto’s van kracht?
In de wetgeving van Duitsland staan ‘motorvoertuig’, hieronder valt dus ook een kampeerauto. Ook in andere landen gelden dezelfde regels voor een kampeerauto als voor een personenvoertuig. Voor caravans is dit wel anders geregeld. Deze hebben geen verplichtingen omtrent winterbanden of sneeuwkettingen. Wel is het aan te raden omdat zij dan ook een betere wegligging hebbren.


Zijn M+S banden voldoende voor winterse omstandigheden?
Het logo M+S zegt in principe niets over de winterse eigenschappen van een band. De betekenis van M+S staat voor “modder + sneeuw”. Deze betekenis stamt nog uit de tijd van de grote blokkenprofielen en gaf de aanpassing van het profiel  aan dit soort ondergrond aan.  Tegenwoordig vindt men op alle winterbanden, all season en soms ook zelf zomerbanden dit logo. Het komt weleens voor dat dit het “M+S” logo alleen op de band staat zodat banden met een lagere snelheidscodering toch gemonteerd kunnen en mogen worden,. Het logo zegt dus helemaal niets over de wintereigenschappen van een band.

Daarentegen symboliseert het “sneeuwvlokje” en een indicatie voor wintereigenschappen van een band. Wel is het zo dat de producent het logo al mag toepassen na een remtest ( voorzien voor Europa) of een tractietest ( standaard in de USA) op sneeuw uitgevoerd. Het symbool geeft dus slechts een norm weer van de minimale eisen op sneeuw. Het gezamenlijke niveau van alle veiligheidsrelevante eigenschappen van een winterband kan alleen in een totale omvangrijke winterbandentest worden vastgesteld, die alle mogelijk wegcondities zoals: droog, nat, sneeuw of ijs afdekt.

Heb ik in België of Frankrijk winterbanden nodig?
In België zijn winterbanden niet verplicht volgens de wet. In Frankrijk is het zo dat volgens de wet de banden moeten corresponderen met de weersomstandigheden. Op grond hiervan kan men aansprakelijk worden gesteld bij een ongeval of schade als blijkt dat zij bij winterse omstandigheden op zomerbanden hebben gereden. Het is dus aan te raden om toch op winterbanden naar Frankrijk en België te gaan.

Heb ik naast sneeuwkettingen ook nog winterbanden nodig?
Ja, als u op doorgaande wegen of op snelwegen rijdt, dan zijn sneeuwkettingen niet geschikt.

Heb ik naast winterbanden ook nog sneeuwkettingen nodig?
Ja, voor als u op kleine ( berg) wegen terecht komt. Sneeuwkettingen zijn in veel landen verplicht, u kunt dit zien aan de borden met een wiel en een ketting. Daarbij zijn sneeuwkettingen bedoeld als hulpmiddel voor als u op besneeuwde smalle stukken rijdt. Tevens kunt u met sneeuwkettingen om uw wielen maar korte stukjes rijden en met beperkte snelheid.

Als ik via Duitsland naar mijn wintersportbestemming rijd, heb ik dan ook winterbanden nodig?
Ja, dit is wel aan te raden. In Duitsland is het verplicht bij winterse omstandigheden winterbanden te hebben. De kans is groot dat u tijdens de terugreis deze omstandigheden tegen komt.

Gelden de buitenlandse regels ook voor Nederlandse auto’s en wat zijn de boetes?
Ja. Naast het riskeren van een boete, is het risico op ongelukken en aanrijdingen groter als u op zomerbanden rijd. Hierdoor kan het leiden tot medeaansprakelijkheid bij een schade ongeval. De boetes verschillen per land. Voor Duitsland geldt een boetebedrag van € 20,00, maar bij hinder of gevaarzetting is deze boete € 40,00 en één strafpunt. Oostenrijk is een stuk strenger. De boete is € 35,00, maar bij gevaarzetting kan deze boete oplopen tot € 5.000,00 en wordt de auto in beslag genomen. In de meeste andere landen is het strafbaar, maar hier gelden geen vaste bedragen, maar men zal kijken naar de feitelijke omstandigheden en aan de hand hiervan een boete geven.


Bij een ongeluk, maakt het dan uit op welke banden in reed?
In veel landen zoals: Duitsland, Frankrijk, Italië, Noorwegen, Oostenrijk, Zweden en Zwitserland kan het niet rijden op winterbanden een grote rol spelen bij de aansprakelijkheid. Uw WA-verzekering zal de schade die u heeft toegebracht aan iemand anders wel vergoeden, maar in veel gevallen zal dit ten koste gaan van uw bonus-malus en uw eigen autoschade is wellicht niet all risk verzekerd of u heeft een eigen risico. In het ergste geval krijgt u een deel van uw letselschade niet vergoed omdat u niet op winterbanden heeft gereden.

Wat is nou precies het verschil tussen zomer en winterbanden?
Het rubber is bij winterbanden anders samengesteld. Bij een temperatuur onder de ca. 7 graden Celsius, presteert een winterbanden beter als een zomerband omdat bij een lage temperatuur het rubber van een zomerband gaat verharden. Doordat het rubber van een winterband soepeler blijft, heeft de band een betere grip en rijd een stuk comfortabeler. Een zomerband die hard word, heeft minder grip op het wegdek en is het risico groter dat u het contact verliest met het wegdek. Bij het rijden in sneeuw is de winterband superieur. Bij sneeuw is het aanpassen van de snelheid met zomerbanden niet eens meer een optie. U heeft totaal geen grip. Let wel, een winterband presteert beter op zowel sneeuw als op ijs, maar verwacht geen wonderen. Let ook goed op of u nog voldoende profiel heeft, bij een winterband is dit echt een minimum van 4mm.

Winterbanden, welke moet ik nemen?
Neem altijd banden die in de voorgeschreven ( standaard ) bandenmaat. Als u erg brede banden heeft en grote velgen, kies dan voor de kleinst voorgeschreven bandenmaat bij bijbehorende velgen. Hoe breder de band, hoe minder contact u heeft met het wegdek bij winterse omstandigheden. Op grond van de gevoerde winterbandtesten kunt u het beste uw keuze maken. Deze zijn op internet zoals de site van de ANWB te vinden.

De snelheidscodering, hoe zit het daarmee?
Voor winterbanden geldt dat een band mag worden gemonteerd waarvan de maximale toelaatbare snelheid lager is dan de hoogste haalbare snelheid van de auto, Maar als u in Duitsland rijdt is het toch aan te raden dezelfde snelheidscodering aan te houden als die van uw zomerbanden. Als u namelijk toch kiest voor een lagere snelheidscodering bij de winterbanden, dan bent u verplicht een sticker in het zichtveld van de bestuurder te plakken waar de beperkte maximumsnelheid op staat van de banden.

Kan ik mijn winterbanden alleen op de aangedreven wielen monteren?
Nee, dit is levensgevaarlijk. Dan liever helemaal geen winterbanden, dan twee. Twee verschillende banden voor en achter hebben verschillende eigenschappen en levert onvoorspelbaar rijdgedrag. Ook de niet aangedreven wielen hebben een belangrijke functie bij de wegligging en stabiliteit van de auto. Een verschil in ( zijdelingse) grip tussen de aangedreven en de niet-aangedreven wielen zal de stabiliteit van de auto ernstig in gevaar brengen.