Wat zijn runflatbanden?


Normaliter als je een lekke band hebt, 
dien je direct te stoppen en de autoband te verwisselen. Hierbij is de kans groot dat je 
op een onveilige plaats terecht komen, zoals 
een smalle vluchtstrook waar je normaal gesproken echt geen band wilt verwisselen.                  

Met een Run Flat band kan je circa nog 80 km doorrijden, met een snelheid van 80 km/u naar de dichts bijzijnde werkplaats om deze te laten vervangen. Doordat de band een aantal specifieke eigenschappen heeft, kan de band bij een lek nog altijd goed presteren. Dit doordat:
1.       De band een stevigere wand heeft ( zijkant )
2.       Door het gebruik van hitte bestendig materiaal
3.       De band extra grip rond de velg heeft
4.       Ze bij de productie een andere techniek gebruiken

Het voordeel van een Run Flat band is, is dat de auto bestuurbaar blijft bij een lekke band. Doordat je met een lekke band naar een dicht bijzijnde werkplaats kan rijden, om deze band te laten vervangen, is een reserveband niet meer nodig. Dit levert meer ruimte en gewichtsbesparing op. Wel moet erbij vermeldt worden, dat Run Flat banden een stuk zwaarder zijn als normale banden, waardoor de gewichtsbesparing wel beperkt blijft.

Zoals het spreekwoord luid, elk voordeel heeft zijn nadeel, hebben ook Run Flat banden zo hun nadeel. De opbouw- en gebruik van materialen van een Run Flat band kunnen de levensduur of de prestaties van de band namelijk wel nadelig beïnvloeden. Wel is het zo dat in de loop der jaren de Run Flat banden wel beter zijn geworden betreft de grip, het brandstofverbruik en de comfort.

Als je overweegt om Run Flat banden te nemen, bekijk dan eerst de testen die gerenommeerde organisaties zoals de ANWB of het Duitse ADAC jaarlijks doen om te kijken wel Run Flat banden goed scoren.

Nog een nadeel van de Run Flat band is dat je vaak als bestuurder niet merkt wanneer je een lekke band hebt. Het risico is dan dat je te lang met een lekke band doorrijdt of met een te hoge snelheid.

Een oplossing voor dit probleem is een systeem dat de bandenspanning controleert en hiervan een signaal geeft ( door middel van een lampje in de dashboard ) wanneer er iets mis is met de band. Run Flat banden zijn dus alleen maar mogelijk als de auto uitgerust is met een systeem dat de spanning controleert!

 Net als normale banden beschadigen Run Flat banden als je rijdt zonder dat er spanning op staat. Dit kan ook leiden tot onherstelbare schade. Daarom wordt ook geadviseerd dat wanneer u een lekke band heeft, zo rustig mogelijk te rijden om schade te voorkomen en de band wellicht nog te kunnen herstellen.

Run Flat banden moeten net als elke andere band gecontroleerd worden op beschadigingen en bandenspanning.










De techniek die men voor Run Flat banden gebruiken bestaan al heel lang en worden steeds beter. Bepaalde fabrikanten hebben een eigen Run Flat systeem, hieronder treft u een viertal fabrikanten met hun Run Flat banden:
1.       Goodyear
Goodyear RunOnFlat banden zijn dusdanig
verstevigde banden dat bij een zogenaamde “nuldruk”                 
of gewoon gezegd een lekke band, de banden hun vormen
blijven behouden en niet snel beschadigen hierdoor.

Tevens is Goodyear een fabrikant die ook veel aandacht
besteed aan het communiceren over Run Flat banden door
middel van hun website www.runonflat.com.

2.       Michelin PAX System:
Michelin heeft het PAX   System bedacht. Dit systeem          
bestaat uit een speciale band, een velg en een extra ring.
De ring zit rond het midden van de velg zodat de velg daarop
kan rusten zodra de bandenspanning wegvalt. De velg en de band
samen zorgen voor een systeem dat ervoor zorgt dat de band niet
van de velg kan lopen. Een klein nadeel is van deze methode is dat
de band niet zoals alle andere banden gemonteerd kan worden.

Volgens Michelin zou dit systeem meer grip en comfort bieden bij een
lekke band dan het systeem met de verstevigde wangen.

3.       Pirelli Self Supporting Run Flat en K-PRESSURE
Pirelli heeft een systeem bedacht waarbij de band de eigenschap     
heeft om intact te blijven als de lucht eruit is. Bij dit systeem is de
kans heel klein dat je voelt dat de band lek is en daarom is het
noodzakelijk dat de auto een systeem heeft die automatisch de
bandenspanning controleert en een melding geeft wanneer er iets
mis is. Pirelli heeft een dergelijk systeem op de markt gebracht,
het K-PRESSURE systeem.

Het K-PRESSURE systeem kan op de ventielen worden gemonteerd
en kan de signalen over de bandenspanning op drie manieren doorgeven:
a.       Via een draadloze verbinding via de mobiele telefoon
b.      Via het management systeem van de auto
c.       Met een signaal op de ventieldop zelf ( wit is OK en rood is een probleem met de spanning)

4.       Vredestein Run Flat
Vredestein heeft banden die extra verstevigd zijn. Vredestein   
had de primeur om als eerste een 4-seizoenband in Run Flat
uitvoering op de markt te brengen, de Quatrac 3 Run Flat. Deze
band heeft een asymmetrisch profiel waardoor de looprichting
niet van belang is.

In het assortiment van Vredestein bevindt zich ook een Run Flat
 winterband, de Wintrac Xtreme Run Flat. Alle Run Flat banden
van Vredestein zijn te herkennen aan een slakje en het VRFCkenmerk
Vredestein Run Flat Component ) die op de band staat afgebeeld.